Reviews

Uniek zelfhulpboek door romanvorm 

Dit boek daagt uit om ook eens andermans bril op te zetten!

In een zelfhulpboek staan meestal aansprekende voorbeelden om de theorie te ondersteunen. Een zelfhulpboek in de vorm van een roman was ik nog niet tegengekomen. Gek eigenlijk, want als je ‘Ligt het aan mij, of hoe zit het?’ gelezen hebt dan denk je: ‘Dat zouden ze veel vaker moeten doen’. Vanaf het eerste hoofdstuk wil je weten hoe het met Hugo zal aflopen, de hoofdpersoon in het verhaal. In de karakters om Hugo heen of in Hugo zelf zal je je altijd kunnen herkennen. Daarom vind ik het boek zo goed. Je kan je inleven, in Hugo’s hoofd en later ook in wat er omgaat in de hoofden van de andere karakters. En dan nog ondersteund met theorieën, tips, oefeningen en verwijzingen naar sites om testjes te doen over hoe jouw karakter in elkaar steekt. Al die verwachtingen leggen we onszelf op, maar vaak hebben we dit niet door. Verwachtingen leggen we de ander ook op. We kijken allemaal door onze eigen bril. Dit boek helpt ons en daagt ons uit andermans bril op te zetten. En goed naar onszelf te kijken, wie ben jij echt? Als je dit doet kan je je echt met elkaar verbinden. Er zitten veel wijze lessen in dit boek verweven. Daarom vind ik dit een mooie aanrader. Hoe vaak is een zelfhulpboek spannend? Zo spannend dat je door wil lezen, omdat je wil weten hoe het afloopt? En die cliffhanger… Ik ben het nog niet eerder tegengekomen in ieder geval. Of? Ligt dat aan mij of hoe zit het?

Willemijn Bosma
Communicatiespecialiste

Over waar het echt om gaat in het leven

‘Prachtig, ik moest even een traantje wegpinken’

Jeetje, wat een mooi boek! Ik heb het net uit en ben nog mijn traantjes aan het wegvegen. Echte verbinding komt er in me op. Waar het écht om gaat in het leven. Alles is al gezegd in de andere reviews die ik net gelezen heb. Elk hoofdstuk is net een rollenspel maar dan op papier in roman vorm. Daarna de analyse van de verschillende personen is zó goed beschreven! Uit de theorie kan je kiezen wat voor jou werkt, waar je het meeste mee hebt. Zo menselijk beschreven allemaal en zo herkenbaar. Prachtig!

Suzanne

‘Ik ben bewuster van mezelf en weet hoe vreemde mensen tegen mij aan kunnen kijken.’

Nienke wilde graag haar zelfvertrouwen terug. Na het krijgen van haar eerste kind had ze het gevoel dat ze stil was komen te staan in haar werk bij de bank en durfde ze eigenlijk niet meer te solliciteren naar een baan die ze echt graag wil. 

Dit zegt Nienke er zelf over: ‘Ik ben zeer positief over de training. Ik kreeg iedere keer weer positieve energie van Eiline. Ze wil dat je je thuis voelt op de locatie, verder boeit ze en wil ze je écht verder helpen. Ze zorgt er ook voor dat er gelachen wordt tijdens de trainingen. De sfeer is hierdoor heel ontspannen. Ik merk dat ik veel aan de training heb. Ik ben bewuster van mezelf en weet hoe vreemde mensen tegen mij aan kunnen kijken. Ook op communicatief gebied heb ik handvatten gekregen die erg belangrijk zijn voor mij in de praktijk. Tot slot ben ik nog steeds blij dat ik de training heb gevolgd met voor mij onbekende mensen.’

Nienke, Rabobank
Communicatietraining groep 'Duidelijk Jezelf'

Dit boek helpt je meer te worden wie je bent

‘En het leest ook nog eens als een page-turner’

Ik ben niet zo’n fan van ‘zelfhulp’-boeken – maar dit zeer vlot geschreven boek van Eline Splinter vond ik er toch echt uitspringen. Misschien ook wel omdat het niet zozeer in de categorie zelfhulp valt, maar eerder een waardevolle hulp is bij de ontwikkeling van jezelf. Het helpt je meer te worden wie je bent. En dat doet Eline door de combinatie van een verhaallijn, met Hugo in de hoofdrol. Dat verhaal leest als een page-turner. In Hugo zal menigeen aspecten van zichzelf herkennen, en dat helpt om je met mildheid naar jezelf te kijken. Aan het verhaal gekoppeld zitten, per hoofdstuk, reflecties vanuit de theorie. Geen zware theoretische verhandelingen, maar lekker helder en hapklaar – en daar doe je je voordeel mee ook waar je je niet met alles van Hugo identificeert. Bij het reflecteren op het handelen van Hugo maakt Eline van een veelheid aan theoretische invalshoeken gebruik: van RET, communicatiestijlen, de cirkel van betrokkenheid tot Deep Democracy. En dat is juist zo mooi aan dit boek: er is niet 1 waarheid, maar al die verschillende perspectieven helpen de lezer verder. Wat mij betreft: aanrader!

Frank Weijers
Deep Democracy instructor, proceskundige

Een prachtige spiegel 

Ik begon het boek en kon niet stoppen met het te lezen!

Het verhaal over Hugo zorgde ervoor dat je meegenomen werd. Heel bijzonder. En vooral bijzonder de theorie die dan tevoorschijn komt als draadje naar het verhaal. En die ‘draadjes’ zorgen voor een mooi geheel. Duidelijk omschreven en dan tot slot naar jou als behandelaar, een spiegel. Bedankt. Zoals eerder genoemd een aanrader, de verduidelijking van het gedrag, de verbinding met de theorie. Goed omschreven.

Thera van Gemert
Orthopedagoog

Dit boek gaat ook over mij!

Dat lijkt niet gek maar ik was toch verrast. En ik denk dat iedere lezer deze ervaring zal hebben want iedereen zal zichzelf op de één of andere manier herkennen in de personages.

Normaliter lees ik niet zoveel zelfhulp- of managementboeken maar dit boek las ik in één keer uit. Het verhaal boeit van het begin tot het eind en zet je tegelijkertijd aan het denken. En ik herkende niet alleen mlezelf maar ook mijn omgeving en bepaalde mechanismen en patronen. Een aanrader dus, niet alleen voor je eigen ontwikkeling maar ook als lekker leesboek bij het haardvuur.

Michel Middendorp, jurist, fontys hogeschool