Reviews

Dit boek zet aan tot actie!

Voor iedereen die op een inspirerende manier naar zichzelf wil kijken

Ligt het aan mij, of hoe zit het?‘ is wat mij betreft een aanrader voor een ieder die eens wil instappen in het genre van zelfhulpboeken. Het is toegankelijk geschreven. Het is geen dik boek en bevat korte hoofdstukken. De toegepaste theorie komt tot de kern, en is naar mijn mening goed in balans met het verhaal van Hugo. Omdat lezers zich in het verhaal van Hugo kunnen herkennen, is het gemakkelijker om te kijken naar wat je zelf zou doen of zeggen in een vergelijkbare situatie. ‘Ligt het aan mij of hoe zit het?’ inspireert, maar motiveert ook tot actie. Een aanrader voor iedereen die op een laagdrempelige en inspirerende manier naar zichzelf wil kijken.

Bookaddict
Boekenrecensent

‘Ik kan nu echt duidelijk mezelf zijn’

Marsha kwam met het doel om te achterhalen wie ze echt was en wat ze met haar leven wilde. Ze wilde een nieuwe richting op met haar werk en zocht ook naar handvatten hoe ze zichzelf in deze fase puur en zelfverzekerd kon presenteren zodat ze iets zou vinden wat echt bij haar past.

Dit zegt Marsha er zelf over: ‘De training heeft mij enorm veel gebracht. Het is een echte eyeopener geweest. Ik ben mezelf tegengekomen en heb verschillende kanten van mezelf ontdekt. Dit komt vooral door de fijne instelling van Eiline. Door de training heb ik stappen kunnen ondernemen om echt voor mezelf te kiezen en daarmee overtuigend mezelf te zijn. ‘Wat wil ik?’, Waar sta ik?’, ‘Hoe kom ik over?’ en ‘Hoe kan ik dingen het beste aanpakken?’, dat zijn vragen die ik daadwerkelijk tijdens de training beantwoord heb gekregen. Eiline heeft deze niet beantwoord, maar dit heb ik door haar vraagstelling en opmerkingen zelf kunnen doen. De vragen en opmerkingen van Eiline zorgen er voor dat je echt over jezelf gaat nadenken. Ik kan de training echt iedereen aanbevelen. Het is zo fijn om puur met jezelf bezig te zijn. Het heeft mij echt veel zelfkennis gebracht, waardoor ik nu echt ‘duidelijk mezelf’ kan zijn.’

Marsha
Communicatietraining groep 'Duidelijk Jezelf'

‘Ik mis de energieke Annemarie van vroeger’

Het lukte Annemarie niet om na een ziekte terug te komen op haar oude energieniveau en zo kwam ze bij mij binnen. Ze voelde zich (te) vaak onvoldoende gewaardeerd/erkend en dat frustreerde haar. Ze wilde weer vol levenslust en vertrouwen leven, werken en genieten.

Dit zegt ze er zelf over: ‘Eiline liet me heel veel oefeningen doen om beter voor mezelf te zorgen en minder vaak het groepsbelang te laten prevaleren. Zo moest ik bijvoorbeeld een lijst maken van de dingen die me energie geven. En dat dan ook daadwerkelijk gaan doen. Ik leerde om me kwetsbaar op te stellen door eerder aan te geven wat ik zelf graag wil in plaats van mee te gaan met de meerderheid. En ik leerde om op een positieve manier aan te geven wat het met me doet als iets niet gaat zoals ik het wil en dat het laten vallen van stiltes daarbij heel effectief kan zijn. Ten slotte leerde ik ook om dingen los te laten, goed is goed genoeg. Ik volg nu meer mijn hart en dat voelt goed’.

Annemarie, De Nederlandsche Bank
(Communicatie)coaching Duidelijk jezelf

Dit boek gaat ook over mij!

Dat lijkt niet gek maar ik was toch verrast. En ik denk dat iedere lezer deze ervaring zal hebben want iedereen zal zichzelf op de één of andere manier herkennen in de personages.

Normaliter lees ik niet zoveel zelfhulp- of managementboeken maar dit boek las ik in één keer uit. Het verhaal boeit van het begin tot het eind en zet je tegelijkertijd aan het denken. En ik herkende niet alleen mlezelf maar ook mijn omgeving en bepaalde mechanismen en patronen. Een aanrader dus, niet alleen voor je eigen ontwikkeling maar ook als lekker leesboek bij het haardvuur.

Michel Middendorp, jurist, fontys hogeschool

Uniek zelfhulpboek door romanvorm 

Dit boek daagt uit om ook eens andermans bril op te zetten!

In een zelfhulpboek staan meestal aansprekende voorbeelden om de theorie te ondersteunen. Een zelfhulpboek in de vorm van een roman was ik nog niet tegengekomen. Gek eigenlijk, want als je ‘Ligt het aan mij, of hoe zit het?’ gelezen hebt dan denk je: ‘Dat zouden ze veel vaker moeten doen’. Vanaf het eerste hoofdstuk wil je weten hoe het met Hugo zal aflopen, de hoofdpersoon in het verhaal. In de karakters om Hugo heen of in Hugo zelf zal je je altijd kunnen herkennen. Daarom vind ik het boek zo goed. Je kan je inleven, in Hugo’s hoofd en later ook in wat er omgaat in de hoofden van de andere karakters. En dan nog ondersteund met theorieën, tips, oefeningen en verwijzingen naar sites om testjes te doen over hoe jouw karakter in elkaar steekt. Al die verwachtingen leggen we onszelf op, maar vaak hebben we dit niet door. Verwachtingen leggen we de ander ook op. We kijken allemaal door onze eigen bril. Dit boek helpt ons en daagt ons uit andermans bril op te zetten. En goed naar onszelf te kijken, wie ben jij echt? Als je dit doet kan je je echt met elkaar verbinden. Er zitten veel wijze lessen in dit boek verweven. Daarom vind ik dit een mooie aanrader. Hoe vaak is een zelfhulpboek spannend? Zo spannend dat je door wil lezen, omdat je wil weten hoe het afloopt? En die cliffhanger… Ik ben het nog niet eerder tegengekomen in ieder geval. Of? Ligt dat aan mij of hoe zit het?

Willemijn Bosma
Communicatiespecialiste

Mooi verhaal met veel (levens)wijsheden.

Je zit vanaf de eerste pagina in het hoofd van Hugo waardoor je wilt weten hoe het afloopt.

Maar ook deel 3 waarin alle verhalen heel mooi samenkomen en je ook vanuit de andere personages kijkt in combinatie met de reflectievragen aan mijzelf, vond ik ronduit inspirerend. Ik heb het in een middag uitgelezen en dit is dan ook echt een boek dat ik alle (jong)volwassenen in mijn spreekuur van harte aanbeveel omdat het lekker wegleest en je er ook echt wat van opsteekt.

Mireille Eerden, GZ psychologe Kind & Jeugd