Over mij

‘Je kunt de ander pas ontmoeten als je jezelf hebt ontmoet’

Mijn visie

Die zin. Daar geloof ik in. Dat is waar communicatie volgens mij over gaat. Dat betekent dat je eerst bewust zou moeten zijn van jezelf – jezelf hebt ontmoet – om echt in contact te kunnen komen met de ander- de ander te ontmoeten. Want als je weet welke reactie jij en je communicatie oproepen bij een ander en waar dat door komt, kan je dat bewust inzetten. Je hebt het voor jezelf veel duidelijker en dat maakt het voor een ander ook gelijk duidelijker. En het geeft ruimte. Aan jouzelf en aan de ander. En die ruimte zorgt ervoor dat je ook samen verder komt.

Mijn inzichten

En dat geldt natuurlijk net zo veel voor mij als voor mijn deelnemers. Alles waar we het over hebben in mijn training en coaching herken ik. Voor mij geldt net zo goed dat ik als ik me bewust ben van mijn gedrag en mijn communicatie ik beter functioneer. Wat ik geef, is wat ik krijg. Voor mij geldt ook dat ik dezelfde frustratie en irritatie kan hebben als het niet lukt. En dat ik toch besef dat ik het alleen zelf in de hand heb om het anders te doen. En door daar mee te beginnen, beïnvloed ik de ander vaak alsnog zoals bedoeld. Mijn leidraad bij alles wat ik doe, zijn mijn kernwaarden vertrouwen, echtheid en plezier. Die heb ik vooral nodig om ook duidelijk mijzelf te kunnen zijn. Hoe ik dat bijvoorbeeld doe in trainingen lees je in deze blog.

Kernwaarden

Mijn 3 belangrijkste kernwaarden zijn Vertrouwen, Echtheid en Plezier.

Vertrouwen is de belangrijkste. Dat is wat ik nodig heb om te zijn wie ik wil zijn. Het zorgt er ook voor dat ik met vertrouwen naar anderen kan kijken, dat ik niet bang ben om het fout te doen of iets of iemand te verliezen. Met (zelf)vertrouwen durf ik meer en bereik ik vaak ook meer doordat ik het gewoon doe.

Mijn tweede waarde is Echtheid. Voor mij gaat echtheid over mezelf zijn en blijven. En daar ook naar te handelen en transparant te laten zien. In wat ik doe en hoe ik eruit zie. Ook als dat niet het perfecte plaatje is.

Plezier staat op nummer 3. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ik ben van nature geen rasoptimist, ben meer van het serieuze soort. En daarom is het des te belangrijker om alles regelmatig te relativeren. Lachen (om mezelf) en pret maken met anderen helpen daarbij.

Mijn expertise

Na mijn studie Communicatiewetenschappen aan de University of Applied Sciences Utrecht heb ik mezelf verder geschoold en bekwaamd als communicatietrainer en -coach. Ik ben opgeleid in en gebruik bewezen technieken waaronder methoden en inzichten uit cognitieve gedragstherapie, transactionele analyse, schematherapie, RET, kernkwadrant, Co-active coaching, Roos van Leary, DISC, Johari-window, Covey, Golden Circle en kompasvisie. Al deze inzichten zijn verwerkt in de 7 stappen naar Duidelijk jezelf, een praktisch en duidelijk stappenplan wat ik in de loop der jaren zelf ontwikkeld heb, wat je helpt om in contact te komen met jezelf en met de ander.

Mijn talent zit in goed kijken en luisteren. Ik geef woorden aan wat ik hoor en waarneem. Hierdoor worden mijn deelnemers zich bewust(er) van zichzelf.

BEKIJK MIJN DIENSTEN

Mijn klanten

Inmiddels heb ik heel wat mensen ondersteund bij het vinden en toepassen van hun eigen communicatiestijl. Tot mijn klantenkring behoren professionals van bedrijven als DNB, Rabobank, PGGM en ING maar ook organisaties als Rijkswaterstaat, Gunnebo en UWV staan erop. Of je nu manager bent, adviseur of assistent, als je wilt ontdekken hoe je meer kunt bereiken voor jezelf en met anderen in situaties en/of gesprekken, dan ben je bij mij aan het goede adres.

Dit zeggen deelnemers over mij en mijn manier van werken:

Reviews

Samenwerkingen

Schouten en nelissen
Menu