Solliciteren met de indruk die je wilt

Solliciteren met de indruk die jij wilt

Als ze me niet willen zoals ik ben dan hoeft het van mij niet!’, hoor ik niet zelden uit de mond komen van mijn deelnemers. En ze hebben helemaal gelijk. Wie jij bent is en waar jij voor staat is ook precies wat selecteurs uit een gesprek willen weten. Eens dus, maar help jij hen ook om dit binnen het uur boven tafel te krijgen, of moeten ze er eigenlijk heel hard voor werken? En dan heb ik het niet over de prachtige, inhoudelijke antwoorden die je geeft, maar over alles wat juist niet uitgesproken wordt. Ik heb het dan over de indruk die je maakt met je voorkomen, met je stem, je lichaamshouding en gebaren, je gezichtsuitdrukkingen, je ogen en ook je kleding? Helpt dat de ander om jou in korte tijd duidelijk te zien? Met andere woorden: solliciteer jij al met de indruk die je wilt?

Stap 1: Word je bewust van hoe jij overkomt en waar het door komt

Wij mensen hebben heel veel gedeelde overtuigingen over de eerste indruk. Dat geldt dus ook voor selecteurs. Kom je enthousiast over? Dan heb je waarschijnlijk een actieve (zit)houding, veel mimiek en een duidelijke stem. Geef je een afwachtende indruk dan juist het tegenovergestelde. Kijk je de ander voldoende aan, dan ben je vast goed in contacten leggen en kom je zelfverzekerd over. En kijk je veel weg, dan is er misschien iets waar je zelf nog over twijfelt. Maar ook je kleding zegt veel over je. Zie je er verzorgd uit met gepoetste schoenen, dan zal je werk ook wel verzorgd zijn. En andersom geldt natuurlijk ook. Zie je er kleurloos uit dan en ben je misschien niet de voortrekker die we zoeken. Of het waar is of niet, maakt niet uit. De onbewuste associatie is gemaakt. Je kunt je er dus maar beter bewust van zijn wat anderen over je denken.

Stap 2: Maak met kleine aanpassingen meer de indruk die je wilt: een voorbeeld

In een van mijn workshops  voor de Broekriem zat een mevrouw ineengedoken op haar stoel. Ze hield zich op de achtergrond. Maakte zichzelf letterlijk klein met haar magere schouders in een wijd pastelkleurig t-shirt en te grote spijkerbroek. Van de groep kreeg ze terug dat ze onzeker en afwachtend overkwam. Was ze dit ook? Helemaal niet. Ze bleek een van de beste researchers te zijn op het gebied van biotechnologie. Rechtop zittend met haar schouders omhoog maakte al een heel groot verschil in hoe ze overkwam, maar ook door haar kleding meer aan te laten sluiten op haar tengere lijf, kwam ze ineens heel anders over. Ze verdronk niet langer in haar eigen kleding waardoor ze ineens veel meer overwicht kreeg. Met dit inzicht kon ze gelijk haar indruk al aanpassen. Voor haar was dat vooralsnog genoeg. Maar zou ze meer contrast en strakkere lijnen in haar kleding aanbrengen dan zou ze de selecteur ook onbewust kunnen laten weten dat ze precies weet waar ze het over heeft. Een hoog contrast – dus bijv. zwart met wit in plaats van 2 kleuren die dicht bij elkaar liggen – en rechte lijnen associëren we onbewust met een hogere status en geeft dus meer gewicht aan ons overkomen. Denk maar eens aan de zwart toga met witte boord van rechters en het klassieke donkere pak met rechte revers en witte blouse in de zakenwereld.

Ontdek het zelf

Onze indruk zit m dus vaak in kleine dingen die we ons niet (meer) bewust zijn omdat we ze al jaren doen. Door actief op zoek te gaan naar de indruk die je maakt, krijg je zomaar waardevolle tips waarmee jij wel de indruk kunt maken die jou werkelijk weergeeft. Een manier om jouw eigen indruk te ontdekken is de 3 uur durende workshop Maak de indruk die je wilt. Kijk snel of er nog plek is en solliciteer ook met de indruk die je wilt! Er staan er nog 2 gepland dit jaar. 

Groet, Eiline

Lees je liever eerst nog wat meer over wat jouw eigen indruk bepaalt, kijk dan ook eens naar mijn webinar ‘Welke indruk maak jij’. Je leert precies welke kenmerken zorgen voor welke indruk en hoe je bijv. zorgt voor meer overwicht of juist een toegankelijke houding benadrukt. 

ONTVANG MEER INSPIRATIE
Vorig bericht
Hoe zorg je voor meer rust juist als het druk is? 5 tips
Volgend bericht
Hoe kijk jij naar jezelf?
Menu